logo-mini
podkarpacki festiwal organowy

Podkarpacki Festiwal Organowy – online

Udostępnij:

Podkarpacki Festiwal Organowy – online

Zapraszam do przeczytania podsumowania oraz oczywiście obejrzenia materiałów, które stworzyliśmy pod koniec lata wspólnie z łódzkim studiem Ars Sonora, na zlecenie Fundacji ARS PRO ARTE:

"Zakończył się Podkarpacki Festiwal Organowy edycja online 2020. Z przyczyn obiektywnych koncerty przybrały zupełnie inną formę, niż działo się to dotychczas przez prawie trzy dekady. Przestrzenią dla prezentacji muzyki organowej różnych stylów i epok stała się przestrzeń internetowa. Brzmienie odmiennych każdorazowo organów kościołów Podkarpacia oraz różnorodność stylów wykonawstwa dzieł organowych sześciu różnych wirtuozów zostały uzupełnione kadrami filmowymi, ukazującymi piękno i osobliwości miejsc wybranych do tegorocznego koncertowo-filmowego cyklu.

Na początek wysłuchaliśmy brzmienia organów rzeszowskiej katedry, świątyni tak nowoczesnej jak również okazałej w swym architektonicznym kształcie, gdzie w roku 1991 festiwalowe koncerty miały swój początek. Utwory J.S. Bacha, J.G. Rheinbergera oraz M. Surzyńskiego grał Marek Stefański, dyrektor Podkarpackiego Festiwalu Organowego, który był także narratorem wszystkich odcinków cyklu
https://www.youtube.com/watch?v=pGV31biLIAM

Następnie przenieśliśmy się do jednego z najpiękniejszych kościołów Rzeszowa, noszącego wezwanie św. Krzyża i określanego mianem "perły baroku" stolicy Podkarpacia. Waldemar Krawiec, reprezentujący w naszym cyklu Śląsk, wybrał do prezentacji zróżnicowane stylistycznie i wyrazowo kompozycje J.S. Bacha, T. Duboisa, M. Brosiga i J.P. Kellnera, znakomicie prezentując walory brzmieniowe niedużych organów pomieszczonych we wnętrzu świątyni
https://www.youtube.com/watch?v=oMPes65-Nss

Wykonawcą trzeciego koncertu był poznański wirtuoz Sławomir Kamiński, w którego interpretacji na organach kościoła Wniebowzięcia NMP w Rzeszowie-Zalesiu wysłuchaliśmy ponownie utworów J.S. Bacha, a ponadto J. Pachelbela i tworzącego niemal dwie dekady później G. Beliera. Zaleskie Wzgórze ponownie ożyło muzyka organową najwyższej próby twórczej i wykonawczej
https://www.youtube.com/watch?v=6qR6GwMH9vM

Z Rzeszowa udaliśmy się w dalszą muzyczna podróż do Jarosławia. Jarosławskie Opactwo, nazywane "Podkarpackim Carcassonne", od dekady zajmuje poczesne miejsce w kalendarzu Podkarpackiego Festiwalu Organowego. Tym razem za opackimi organami kościoła św. Mikołaja i św. Stanisława BM zasiadł krakowski organista Łukasz Mikołaj Mateja, który rozpoczął swój recital od brawurowego wykonania słynnej Toccaty d-moll BWV 565 J.S. Bacha, a zakończył czteroczęściową II Sonatą c-moll op. 65 F. Mendelssohna-Bartholdy'ego.
https://www.youtube.com/watch?v=RZgg5fsMQHQ

Kolejnym niezwykłym miejscem na mapie tegorocznego wirtualnego festiwalu była bazylika Jezuitów w Starej Wsi, ze względu na swoje kulturowe, kultowe i architektoniczne tradycje określana mianem "Podkarpackiej Częstochowy". Organista łódzkiej archikatedry Jakub Garbacz wypełnił jej przestrzeń muzyką Bachowską, a do tego kompozycjami F. Couperina, J. Stanley'a i C. Francka, ukazując wszechstronne walory brzmieniowe starowiejskich organów
https://www.youtube.com/watch?v=wvMf-5Ksi4I

Ostatni tegoroczny organowy "przystanek" miał miejsce w uroczym, położonym wśród podkarpackich lasów drewnianym kościółku w Lutczy, którego historia sięga XV wieku. Niewielki instrument posadowiony na chórze świątyni ożył pod palcami młodego gdańskiego wykonawcy Patryka Podwojskiego. Tym razem artysta zaprezentował wyłącznie własne improwizacje, w różnych stylach i formach, w których w sposób pełen twórczej inwencji pobrzmiewały także tematy znanych polskich pieśni kościelnych.
https://www.youtube.com/watch?v=Pgg3sGP9Jps

Realizatorem nagrań była łódzka firma Ars Sonora Studio specjalizująca się w muzyce organowej, natomiast za część filmową, powstałą zarówno w kościelnych wnętrzach, jak tez w otaczających je plenerach, odpowiadał AeroActif.pl
Koncerty Podkarpackiego Festiwalu Organowego edycja online 2020 dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Muzyka", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca."

Tekst pochodzi z facebookowej strony Fundacji Ars Pro Arte.


Komentowanie zostało wyłączone.